Vijf landen tocht

27-6-12

27-6-12 Damvillers

Gisteravond heerlijk gegeten in het hotel wel een keer van bord moeten ruilen
het was iets anders dan Mar had gedacht en zolang het geen olijven zijn lust ik alles.
Vandaag gaan we naar Damvillers en omdat er in Frankrijk geen fietspaden zijn ben je aangewezen op de gewone weg.
Nu is dit niet vervelend hoor we gaan klein stukjes over D wegen en de rest polderwegen.
Op de polderwegen is het heel rustig en als er een auto komt hoor je hem al van verre.
Ze houden wel rekening met fietsers gaan ruim om je heen en minderen vaart.
En als je dan op de polderwegen fietst hoor je alleen de vogels en soms zijn het hele orkesten.
De uitzichten zijn prachtig je weet niet wat je ziet zo mooi.
Het tarwe is haast rijp nog een week denken we en dan is het klaar om te oogsten.
De maand Juni is het mooi om te fietsen alles staat nog op het land en dan zie je de mooiste kleuren.
Al jaren vragen wij ons af waarom is er in België en Frankrijk geen verse melk te koop
alleen gepasteuriseerde melk.
Want een glas koude melk is altijd lekker vinden wij in Nederland.
Maar de Belgen en de Fransen drinken niet zomaar een glas melk het gaat alleen in de koffie
en in gerechten en zelden staat de melk in de koelkast en daarom hebben ze geen verse melk.
Ik geef het maar even door.
Vandaag overwogen bewolkt maar wel benauwd de temperatuur was 27 graden.
Tijdens de tocht reden we door een Amerikaanse militaire bergraaf plaats hier liggen 15000
militairen die gesneuveld zijn in 1918 tijdens de eerste wereld oorlog.
Hele rijen witte kruisen allen gegraveerd met hun naam de militaire afdeling en hun
plaats van afkomst en de datum van overlijden.
Alles is super onderhouden mooi kort gras en dan die witte kruisen heel indrukwekkend om dit te zien.
Daarna stond ons nog een behoorlijke klim te wachten maar eenmaal op de top wat mooi.
Om 4 uur rijden we Damvillers binnen geen cafe geen winkel maar wel ons hotel en deze heeft ook heerlijk bier.
Vandaag was het weer een heerlijke dag veel gezien.

Gereden: 70 Km
Totaal gereden:736 Km.
Schatten:0
Max. hoogte:329 mtr.

annie rutte

Het gaat niet allemaal,zoals ik gehoopt had , het weer he,maar daar hebben we het niet meer over,langs de moezel geweldig he,wijn stubes,wijnvelden,en leuke stadjes ,goede reis verder An en Wieger